
In March 2006, Encyclopaedia Britannica published advertisements in UK and US 
newspapers attacking a Nature news article from 15 December 2005. This document 
provides a brief history of Britannica’s previous contact with Nature, responds to the 
specific complaints raised in the advert, and explains why we stand by the story.  
 
History  
 
When our survey was complete in mid-November, we contacted Britannica to discuss 
its findings. We supplied the company with the numerical results and samples of 
errors that were representative of what our reviewers found. Britannica said it was 
unable to comment on the comparison itself, but did respond briefly about the 
shortcomings of Wikipedia. That response was included in the published story. 
 
After the article was published, Britannica contacted us to ask for more details of the 
survey. We provided them with additional details about our methodology, and a list of 
every error that we had included in our analysis, and posted this information on our 
website. Britannica then asked for the articles from both encyclopaedias that we had 
sent to our reviewers – we also promptly provided Britannica with this extra 
information. 
 
The company also asked for the full copies of the reviewers’ reports. We declined to 
send these. The reports were written for us, and reviewers did not expect them to be 
forwarded to the organization that they were commenting on. In some cases, the 
review also revealed the identity of the reviewer. We asked reviewers whether they 
wished to have their name attached to their reviews, but almost all declined. Given 
this, we did not feel that we could send the full reports to Britannica without 
breaching confidentiality. Any attempt to preserve confidentiality by anonymizing the 
reviews seemed likely to be quite time consuming, and we did not see the need to 
provide the full reviews given that we had already provided all the salient details. 
 
At the end of January, Britannica wrote to us with general complaints about our story. 
We replied asking for more specific information about their objections in order to deal 
with them. We did not receive a reply or any further details before the company 
published a statement on its website on 23 March. The first newspaper advert 
appeared four days later. 
 
Britannica’s complaints 
 
• You reviewed text that was not even from the Encyclopaedia Britannica  
 

Britannica claims that in one case we sent a reviewer material that did not come 
from any Britannica publication. When the company made this point to us in 
private we asked for details, but it provided none. Now Britannica has identified 
the review in question as being on ethanol. We have checked the original e-mail 
that we sent to the reviewer who looked at the Britannica article on ethanol and it 
is clear to us that all the reviewer’s comments refer to specific paragraphs from 
Britannica. 
 
Another part of Britannica’s criticism concerns the fact that we provided material 
from other Britannica publications, such as the Britannica Book of the Year. This 



was deliberate: the aim of our story, as we made clear, was to compare the online 
material available from Britannica and Wikipedia. When users search Britannica 
online, they get results from several Britannica publications. They have no reason 
to think that any one is less reliable than the others. In the case of the year book, 
Britannica itself asks readers to reference the articles as coming from 
“Encyclopaedia Britannica Online” – exactly the source we set out to compare. 
 

• You accused Britannica of “omissions” on the basis of reviews of arbitrarily 
chosen excerpts of Britannica articles, not the articles themselves 

 
Britannica’s online statement says that we sometimes sent reviewers only opening 
summaries of an entry, and ignored the rest of the article. This was not an 
oversight, but a deliberate response to the structure of the information available. 
Both encyclopaedias often have a single entry that serves as a summary of a 
subject and which includes numerous links out to entries on specific aspects of 
that subject. In these cases, we felt it made sense to compare the summaries, which 
are themselves several hundreds words long. We were careful in these cases not to 
cite as omissions details that could not have been expected in a summary. 
 

• You rearranged and re-edited Britannica articles 
 

Britannica is complaining that we combined material from more than one 
Britannica article and sent it to reviewers. This was deliberate and was clearly 
acknowledged in material published alongside our original story. In a small 
number of cases, Britannica’s search engine returned two links to substantive 
amounts of material on the subject we wanted to review. In these cases, we sent 
reviewers the relevant information from both links. We feel that better represented 
the sum of the material that Britannica offers on the topic we were comparing, and 
reduced the chances that the encyclopaedia could be unfairly accused of omitting 
critical details. 
 
This could, of course, make the combined article sound disjointed. But we asked 
reviewers to look only for errors, not issues of style. When reviewers commented 
on style problems, we ignored those comments.  More importantly, we feel that if 
the review identified an error, it is irrelevant whether that error came from a single 
article or the combination of two entries. 
 
We do, however, accept that for one example highlighted by Britannica – the 
article on the aldol reaction – we combined two sections in a way that the reviewer 
may have found confusing. But we also note that two of the four inaccuracies that 
the reviewer identified were errors of fact and not related to this process. 
 

• You failed to distinguish minor inaccuracies from major errors 
 

This is incorrect. In our article we said that only 8 serious errors were identified 
out of a total of 285, four from both sources. 
 
Under the same heading, Britannica also complains that reviewer comments about 
the stylistic shortcomings of Wikipedia articles were “buried” in our story. These 
comments, along with the views of Britannica’s director of corporate 



communications Tom Panelas, are discussed in two lengthy paragraphs at the 
beginning of the second page of our piece. 
 

• Your headline contradicted the body of your article 
 

The standfirst to the story read “Jimmy Wales’ Wikipedia comes close to 
Britannica in terms of the accuracy of its science entries, a Nature investigation 
finds.” Given that our reviewers identified an average of four errors in each 
Wikipedia article, and three in each Britannica article, we feel that the phrase 
“comes close” is a reasonable description of our results. As all the details were in 
the story, it was of course open to our readers to disagree. 

 
Further points 
 
In Britannica’s statement of 23 March, the company also addresses specific errors 
identified by our reviewers. Britannica has examined these points, and claims that 
some of them are not errors at all. It is worth noting, though, that of the 123 purported 
errors in question, the company takes issue with less than half, and that Britannica has 
subsequently corrected many of the errors that our reviewers identified. 
 
We also do not agree with all of Britannica’s complaints. Take, for example, the 
article on Bjørn Lomborg, a high-profile critic of the environmental movement. Our 
reviewer noted that Britannica incorrectly describes Lomborg as having been a 
“committed” Greenpeace activist in his youth; Britannica’s statement insists that this 
is an accurate description. But Nature discussed this issue directly with Lomborg 
when he was interviewed for an article published in 2003. Lomborg stated that his 
involvement with Greenpeace had been minimal, and that he was certainly never an 
activist of any kind. 
 
Other objections made by Britannica seem odd. One reviewer said that Britannica was 
incorrect to describe Dmitry Mendeleev as the 17th child in his family. The reviewer 
states that he was the 13th child. The company complains that Mendeleev may have 
been either the 13th or the 14th child. Although this complaint is relevant to the 
specific entry, it makes no difference to the results of our study, as the original 
Britannica article was clearly in error. 
 
But there is a more important point here than arguing over individual errors. Our 
reviewers probably did make some mistakes; we have been open about our 
methodology and never claimed otherwise. But the entries they reviewed were 
blinded: they did not know which entry came from Wikipedia and which from 
Britannica. So their honest errors will have affected Wikipedia’s error count just as 
much as Britannica’s. The aim of our study was to compare the two reference sources 
in a fair test. Unless there was deliberate bias on behalf of our 42 reviewers, and we 
find it hard to believe that was the case, individual mistakes will have averaged out, 
and the overall results will stand. 


